Joaquín Rodrigo - The Works of 1982 –PART II
( English/Español) Wednesday, November 16, 2011
The smallest of the compositions of 1982 is the Serenata al alba del día, for flute (or violin) and guitar. Its title evokes again another important source of inspiration for Rodrigo, present throughout his career from his first songs onwards, the music and texts of the famous Cancioneros of Spain’s Golden Age. The Serenata consists of two short and contrasting movements, ‘Andante moderato’ and ‘Allegro’. The first evokes the spirit of an ‘alborada’, with the flute’s lyrical melody underpinned and frequently contrasted with surprising harmonies in the guitar accompaniment. The ‘Allegro’, which follows immediately, has a more popular character, one rythmic passage for the guitar calling to mind the opening of the third movement of Debussy’s Iberia.
Palillos y panderetas, a work for chamber orchestra in three movements, is dedicated to the city of Madrid, whose Council had commissioned it. Written in an obviously more popular style than the other works discussed here, it consists of three short movements with evocative titles: ‘Prado del Manzanares’, ‘Pastoral’, and ‘Alegre mañana’. The first begins with bright fanfares, followed soon after by a notably eloquent theme for the strings, regularly contrasted with flute, oboe and trumpet pirouettes. The main theme of the ‘Pastoral’ movement has a somewhat mediaeval air, always accompanied by the side-drum, while the third movement initially brings to mind the joyful student atmosphere of the Concierto serenata for harp and orchestra. Trumpet flourishes quickly lead us to a second theme of an undeniably Sevillian flavour, and the work ends with the good humour which is so characteristic of the composer.
Raymond Calcraft. Ex Head of the Department of Hispanic Studies / University of Exeter. Choral and Orchestral Conductor
Joaquín Rodrigo – Las obras de 1982 – IIª PARTE
La más pequeña de las composiciones de 1982 es la Serenata al alba del día, para flauta (o violín) y guitarra. Si título evoca de nuevo otra fuente importante de inspiración para Rodrigo, presente a lo largo de toda su carrera desde las primeras canciones en adelante, a saber la música y los textos de los famosos Cancioneros del siglo de oro. La Serenata consta de dos tiempos cortos, bien contrastados, ‘Andante moderato’ y ‘Allegro’. El primero sugiere el espíritu de una ‘alborada’, con la melodía lírica de la flauta sostenida y muchas veces contrastada con armonías sorprendentes en el acompañamiento para guitarra. El ‘Allegro’, que lo sigue inmediatamente, tiene un carácter más popular, un pasaje rítmico para la guitarra trayendo a la memoria el principio del tercer tiempo de Iberia, de Debussy.
Palillos y panderetas, obra para orquesta de cámara en tres tiempos, está dedicada a la ciudad de Madrid, y fue un encargo del Ayuntamiento al compositor. Escrita en un estilo obviamente más popular que las otras obras aquí comentadas, consta de tres cortos tiempos con títulos evocadores: ‘Prado del Manzanares’, ‘Pastoral’, y ‘Alegre mañana’. El primero empieza con alegres fanfares, resolviéndose después en un tema notablemente elocuente para las cuerdas, contrastado siempre con piruetas de flautas, oboes y trompetas. El tema principal del ‘Pastoral’ tiene cierto aire medieval, acompañado siempre por un tamboril, mientras que el tercer tiempo nos trae a la memoria, al principio, el ambiente de alegría estudiantil del Concierto serenata para arpa y orquesta. Floreos de trompetas nos llevan pronto a un segundo tema de indudable sabor sevillano, y la obra concluye con el buen humor tan característico de su autor.
Raymond Calcraft. Ex Jefe del Departamento de Estudios Hispánicos de la Universidad de Éxeter. Director de orquesta y de coro.
The smallest of the compositions of 1982 is the Serenata al alba del día, for flute (or violin) and guitar. Its title evokes again another important source of inspiration for Rodrigo, present throughout his career from his first songs onwards, the music and texts of the famous Cancioneros of Spain’s Golden Age. The Serenata consists of two short and contrasting movements, ‘Andante moderato’ and ‘Allegro’. The first evokes the spirit of an ‘alborada’, with the flute’s lyrical melody underpinned and frequently contrasted with surprising harmonies in the guitar accompaniment. The ‘Allegro’, which follows immediately, has a more popular character, one rythmic passage for the guitar calling to mind the opening of the third movement of Debussy’s Iberia.
Palillos y panderetas, a work for chamber orchestra in three movements, is dedicated to the city of Madrid, whose Council had commissioned it. Written in an obviously more popular style than the other works discussed here, it consists of three short movements with evocative titles: ‘Prado del Manzanares’, ‘Pastoral’, and ‘Alegre mañana’. The first begins with bright fanfares, followed soon after by a notably eloquent theme for the strings, regularly contrasted with flute, oboe and trumpet pirouettes. The main theme of the ‘Pastoral’ movement has a somewhat mediaeval air, always accompanied by the side-drum, while the third movement initially brings to mind the joyful student atmosphere of the Concierto serenata for harp and orchestra. Trumpet flourishes quickly lead us to a second theme of an undeniably Sevillian flavour, and the work ends with the good humour which is so characteristic of the composer.
Raymond Calcraft. Ex Head of the Department of Hispanic Studies / University of Exeter. Choral and Orchestral Conductor
Joaquín Rodrigo – Las obras de 1982 – IIª PARTE
La más pequeña de las composiciones de 1982 es la Serenata al alba del día, para flauta (o violín) y guitarra. Si título evoca de nuevo otra fuente importante de inspiración para Rodrigo, presente a lo largo de toda su carrera desde las primeras canciones en adelante, a saber la música y los textos de los famosos Cancioneros del siglo de oro. La Serenata consta de dos tiempos cortos, bien contrastados, ‘Andante moderato’ y ‘Allegro’. El primero sugiere el espíritu de una ‘alborada’, con la melodía lírica de la flauta sostenida y muchas veces contrastada con armonías sorprendentes en el acompañamiento para guitarra. El ‘Allegro’, que lo sigue inmediatamente, tiene un carácter más popular, un pasaje rítmico para la guitarra trayendo a la memoria el principio del tercer tiempo de Iberia, de Debussy.
Palillos y panderetas, obra para orquesta de cámara en tres tiempos, está dedicada a la ciudad de Madrid, y fue un encargo del Ayuntamiento al compositor. Escrita en un estilo obviamente más popular que las otras obras aquí comentadas, consta de tres cortos tiempos con títulos evocadores: ‘Prado del Manzanares’, ‘Pastoral’, y ‘Alegre mañana’. El primero empieza con alegres fanfares, resolviéndose después en un tema notablemente elocuente para las cuerdas, contrastado siempre con piruetas de flautas, oboes y trompetas. El tema principal del ‘Pastoral’ tiene cierto aire medieval, acompañado siempre por un tamboril, mientras que el tercer tiempo nos trae a la memoria, al principio, el ambiente de alegría estudiantil del Concierto serenata para arpa y orquesta. Floreos de trompetas nos llevan pronto a un segundo tema de indudable sabor sevillano, y la obra concluye con el buen humor tan característico de su autor.
Raymond Calcraft. Ex Jefe del Departamento de Estudios Hispánicos de la Universidad de Éxeter. Director de orquesta y de coro.
Comentarios
Publicar un comentario