Joaquín Rodrigo - The Works of 1982. Part I
( English/Español) Wednesday, November 2, 2011
Throughout the history of music there are a number of examples of composers who created remarkable works in their last years. Three immediately come to mind: Claudio Monteverdi (L’incoronazione di Poppea), Giuseppe Verdi (Quattro pezzi sacri) and Ralph Vaughan Williams (the Eighth and Ninth Symphonies). To these we may add, I believe, the name of Joaquín Rodrigo, who in his eighty-first year, 1982, composed five significant works (three of them of outstanding quality). They are: Set cançons valencianes, a suite for violin and piano; Palillos y panderetas, a short orchestral suite written in homage to Madrid; Serenata al alba del día, for flute or violin and guitar; Concierto para una fiesta, for guitar and orchestra, the last of the composer’s eleven concertos; and Cántico de San Francisco de Asís, a large-scale work for chorus and orchestra.
These works, for solo instruments, orchestra, and large choir and orchestra respectively, reveal Rodrigo’s undiminished energy as a composer, at a very advanced age, and his desire to return once more to musical forms which he had cultivated with notable success earlier in his career. It is also significant that each of the four responds to particularly personal sources of inspiration: a suite of pieces for his two favourite instruments, inspired by his native province of Valencia; the music and texts of the famous Cancioneros of Spain's Golden Age; a lyrical and light-hearted homage to Madrid, his adopted home; a guitar concerto (the last of his five for the instrument) which evokes both Valencia and Seville, past and present, and his own most famous work; and the largest of his creations for voices and orchestra, to words by one of the historical figures he most admired, St Francis of Assisi.
The seven short Cançons valencianes, its title in the composer’s own Valencian language, reflects several influences, from Rodrigo’s first composition of all, also for violin and piano, La enamorada junto al pequeño surtidor (1923), to an echo of the main theme of the slow movement of the Concierto para una fiesta, composed in 1982. One can also hear a theme of recognisably Jewish inspiration, a brief homage to Bach, and of course several folk-song themes. There is music of considerable depth, as in the two ‘Andante moderato’ movements, and, especially the penultimate ‘Andante religioso’, with its evocation of mediaeval music and its mysterious harmonies. Although the Set does not demand of its violin soloist the virtuosity of the composer’s Sonata pimpante of 1966, which is the other major work by Rodrigo for these instruments, (both works being written for Agustín León Ara), the 1982 composition is a fine work in its own right, a worthy companion-piece for its outstanding predecessor, and a piece in which Rodrigo’s undiminished lyrical gifts and imaginative harmonic sense are vividly displayed.
Raymond Calcraft. Ex Head of the Department of Hispanic Studies / University of Exeter. Choral and Orchestral Conductor
A lo largo de la Historia de la Música hay varios ejemplos de compositores que crearon obras extraordinarias en sus últimos años. Se piensa inmediatamente en tres: Claudio Monteverdi (L’ incoronazione di Poppea), Giuseppe Verdi (Quattro pezzi sacri), y Ralph Vaughan Williams (las Sinfonías 8 y 9). A éstos creo que podemos añadir también el nombre de Joaquín Rodrigo, quien, a los ochenta y un años, en 1982, creó cinco obras notables (tres de ellas de una calidad extraordinaria). Son: Set cançons valencianes, para violín y piano; Palillos y panderetas, una pequeña suite para orquesta, escrita en homenaje a Madrid; Serenata al alba del día, para flauta o violín y guitarra; Concierto para una fiesta, para guitarra y orquesta, el último de los once conciertos del autor; y Cántico de San Francisco de Asís, una obra de gran tamaño para coro y orquesta.
Estas obras, para instrumentos solistas, guitarra y orquesta, y gran coro y orquesta respectivamente, demuestran la energía que seguía conservando a una edad muy avanzada y su deseo de volver otra vez a formas musicales que había cultivado con gran éxito anteriormente en su carrera. Es también de notar que cada una de las cinco responde a distintas fuentes de inspiración personal: una suite de piezas para sus dos instrumentos predilectos, inspiradas en su provincia natal de Valencia; la música y los textos de los famosos Cancioneros del Siglo de Oro español; un homenaje lírico y alegre a Madrid, su ciudad adoptiva; un concierto para guitarra (el último de los cinco para dicho instrumento), que evoca Valencia y Sevilla, pasado y presente, y su más famosa composición; y la más grande de sus creaciones para voces y orquesta, sobre un texto de una de las figuras de la historia que más admiraba, San Francisco de Asís.
Las siete cortas Cançons valencianes, título en la lengua valenciana del compositor, reflejan varias influencias, desde la primera obra de todas, también para violín y piano, La enamorada junto al pequeño surtidor (1923), hasta un eco del tema principal del Adagio del Concierto para una fiesta. Se puede oír aquí también un tema de clara inspiración judía, un breve homenaje a Bach, y por supuesto unos temas folclóricos. Hay música de clara hondura, como en los dos ‘Andante moderato’, y especialmente en el tiempo penúltimo, ‘Andante religioso’, con su evocación de una música medieval y armonías misteriosas. Aunque las Set cançons valencianes no exigen del violinista solista el virtuosismo de la Sonata pimpante de 1966, la otra obra mayor de Rodrigo para estos instrumentos (ambas obras escritas para Agustín León Ara), es una pieza admirable en sí, digna compañera de su admirable predecesor, y una composición en la que se lucen vívidamente los dones líricos y el sentido armónico tan imaginativo de Joaquín Rodrigo.
Raymond Calcraft. Ex Jefe del Departamento de Estudios Hispánicos de la Universidad de Éxeter. Director de orquesta y de coro
Throughout the history of music there are a number of examples of composers who created remarkable works in their last years. Three immediately come to mind: Claudio Monteverdi (L’incoronazione di Poppea), Giuseppe Verdi (Quattro pezzi sacri) and Ralph Vaughan Williams (the Eighth and Ninth Symphonies). To these we may add, I believe, the name of Joaquín Rodrigo, who in his eighty-first year, 1982, composed five significant works (three of them of outstanding quality). They are: Set cançons valencianes, a suite for violin and piano; Palillos y panderetas, a short orchestral suite written in homage to Madrid; Serenata al alba del día, for flute or violin and guitar; Concierto para una fiesta, for guitar and orchestra, the last of the composer’s eleven concertos; and Cántico de San Francisco de Asís, a large-scale work for chorus and orchestra.
These works, for solo instruments, orchestra, and large choir and orchestra respectively, reveal Rodrigo’s undiminished energy as a composer, at a very advanced age, and his desire to return once more to musical forms which he had cultivated with notable success earlier in his career. It is also significant that each of the four responds to particularly personal sources of inspiration: a suite of pieces for his two favourite instruments, inspired by his native province of Valencia; the music and texts of the famous Cancioneros of Spain's Golden Age; a lyrical and light-hearted homage to Madrid, his adopted home; a guitar concerto (the last of his five for the instrument) which evokes both Valencia and Seville, past and present, and his own most famous work; and the largest of his creations for voices and orchestra, to words by one of the historical figures he most admired, St Francis of Assisi.
The seven short Cançons valencianes, its title in the composer’s own Valencian language, reflects several influences, from Rodrigo’s first composition of all, also for violin and piano, La enamorada junto al pequeño surtidor (1923), to an echo of the main theme of the slow movement of the Concierto para una fiesta, composed in 1982. One can also hear a theme of recognisably Jewish inspiration, a brief homage to Bach, and of course several folk-song themes. There is music of considerable depth, as in the two ‘Andante moderato’ movements, and, especially the penultimate ‘Andante religioso’, with its evocation of mediaeval music and its mysterious harmonies. Although the Set does not demand of its violin soloist the virtuosity of the composer’s Sonata pimpante of 1966, which is the other major work by Rodrigo for these instruments, (both works being written for Agustín León Ara), the 1982 composition is a fine work in its own right, a worthy companion-piece for its outstanding predecessor, and a piece in which Rodrigo’s undiminished lyrical gifts and imaginative harmonic sense are vividly displayed.
Raymond Calcraft. Ex Head of the Department of Hispanic Studies / University of Exeter. Choral and Orchestral Conductor
Joaquín Rodrigo – Las obras de 1982. Parte I
A lo largo de la Historia de la Música hay varios ejemplos de compositores que crearon obras extraordinarias en sus últimos años. Se piensa inmediatamente en tres: Claudio Monteverdi (L’ incoronazione di Poppea), Giuseppe Verdi (Quattro pezzi sacri), y Ralph Vaughan Williams (las Sinfonías 8 y 9). A éstos creo que podemos añadir también el nombre de Joaquín Rodrigo, quien, a los ochenta y un años, en 1982, creó cinco obras notables (tres de ellas de una calidad extraordinaria). Son: Set cançons valencianes, para violín y piano; Palillos y panderetas, una pequeña suite para orquesta, escrita en homenaje a Madrid; Serenata al alba del día, para flauta o violín y guitarra; Concierto para una fiesta, para guitarra y orquesta, el último de los once conciertos del autor; y Cántico de San Francisco de Asís, una obra de gran tamaño para coro y orquesta.
Estas obras, para instrumentos solistas, guitarra y orquesta, y gran coro y orquesta respectivamente, demuestran la energía que seguía conservando a una edad muy avanzada y su deseo de volver otra vez a formas musicales que había cultivado con gran éxito anteriormente en su carrera. Es también de notar que cada una de las cinco responde a distintas fuentes de inspiración personal: una suite de piezas para sus dos instrumentos predilectos, inspiradas en su provincia natal de Valencia; la música y los textos de los famosos Cancioneros del Siglo de Oro español; un homenaje lírico y alegre a Madrid, su ciudad adoptiva; un concierto para guitarra (el último de los cinco para dicho instrumento), que evoca Valencia y Sevilla, pasado y presente, y su más famosa composición; y la más grande de sus creaciones para voces y orquesta, sobre un texto de una de las figuras de la historia que más admiraba, San Francisco de Asís.
Las siete cortas Cançons valencianes, título en la lengua valenciana del compositor, reflejan varias influencias, desde la primera obra de todas, también para violín y piano, La enamorada junto al pequeño surtidor (1923), hasta un eco del tema principal del Adagio del Concierto para una fiesta. Se puede oír aquí también un tema de clara inspiración judía, un breve homenaje a Bach, y por supuesto unos temas folclóricos. Hay música de clara hondura, como en los dos ‘Andante moderato’, y especialmente en el tiempo penúltimo, ‘Andante religioso’, con su evocación de una música medieval y armonías misteriosas. Aunque las Set cançons valencianes no exigen del violinista solista el virtuosismo de la Sonata pimpante de 1966, la otra obra mayor de Rodrigo para estos instrumentos (ambas obras escritas para Agustín León Ara), es una pieza admirable en sí, digna compañera de su admirable predecesor, y una composición en la que se lucen vívidamente los dones líricos y el sentido armónico tan imaginativo de Joaquín Rodrigo.
Raymond Calcraft. Ex Jefe del Departamento de Estudios Hispánicos de la Universidad de Éxeter. Director de orquesta y de coro
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